вторник, 23 април 2019 г.

Първите филмови режисьори

Първи образи

Ако не смятаме поредицата от снимки, съставящи филма, който урежда облога между Лиланд Станфорд и Едисън дали коня си вдига и двата крака в галоп, направен от Едуард Мейбридж (1878), първите заснети образи представляват късометражни филмчета под една минута, показващи ежедневието.

Най- старата оцеляла лента са две секунди, през които Луи Льо Принс заснема семейство и приятели в градината. Годината е 1888.

През 1894 г. Уилям Кенеди Диксън заснема "Карменсита", който хваща изпълнението на Кармен Морено, танцьорка от нюйоркски мюзикхол.

През 1895 г. братя Люмиер заснемат работници излизащи от фабрика, градинар, номера с коне и ковачи.

Първи истории

Същата година продуцираният от Томас Едисон "Екзекуцията на Мери Стюарт" (1895) използва истински актьори и дори спец- ефекти, нищо че е само 18 секунди.

За първия художествен филм, тоест със сюжет често се смята очарователно зловещият "Зелевата фея" (La Fée aux Choux, 1896).
Сниман е в същата година, в която братята Люмиер показват своя пристигащ влак.
Както и първите опити на илюзиониста и майстор на специалните ефекти Мелиес, чиито шедьовър "Пътуване до луната" е заснет чак през 1902 г.

Две години след това британският учен Робърт Уилям Пол открива, че едисоновият кинетоскоп все още не е патентован и се заема да направи своя версия. По- късно с измислената от него портативна камера ще заснеме първата известна адаптация на дикенсовата "Коледна песен", озаглавена "Скрудж, или призракът на Марли" (Scrooge, or, Marley's Ghost, 1901).

Алис Ги

Алис Ги- Бланше, първият режисьор има над 300 филма. В някои от тях използва синхронизиран звук повече от двадесет години преди говорящото кино. Продължителността им също е по- голяма.

Отначало тя е секретарка в това което ще стане едно от най- известните френски предвоенни студия- Гомон, което по онова време било фирма за изработване на оптични инструменти. Шефовете ѝ позволяват да ползва техниката стига да не пречи на задълженията й.

Фирмата съществува до днес като нейни по- известни ленти са „Фантомас“ (1964), "Петият елемент" (1997) и "Недосегаемите" (2011).

След първоначалният успех, през 1910 г. Алис Ги се премества заедно със съпруга си на Източния бряг на САЩ, където отваря собствено студио, наречено Solax Film Co.
Преди индустрията да се премести в Холивуд, където имало по- мек климат и законите не се спазвали толкова стриктно, жените имали по- голяма роля в киноиндустрията.

Но до днес първата режисьорка е вдъхновение, а Робърт Редфорд става изпълнителен продуцент на документален филм наречен "Бъди естествен: Неразказваната история на Алис Ги- Бланше" (2014). Джоди Фостър също е фен.

Жорж Мелиес

Друго голямо име от ранната филмова история, е пак французин. Наричат го „киномагьосник“, а филмите му са повече от 500.
Негова заслуга са много технически и повествователни новости като оцветяване на лентата, наслагване на кадри и спиране за смяна на реквизита.

Учи в престижно училище, но не може да се спре да рисува драскулки в полетата. После започва да изработва кукли, първоначално обикновени, а след това за театър.

Баща му отказва да го издържа като артист, затова Мелиес се жени за момиче с голяма зестра, продава своята част от семейната обущарница и отваря собствено заведение за магьорснически илюзии и номера, пантомима и светлинни шоута. Посетителите не са много.

След частна прожекция на братята Люмиер, Мелиес предлага да закупи един кинематограф, но те отказват. Затова той се залавя да експериментира с подобни машини.

Филмите му са главно фантастични. „Къщата на дявола“ (1896) освен че достига впечатляващите за тогава три минути се смята и за първият хорър. „Пепеляшка“ (1899) по приказката на Шарл Перо, е първият филм с множество сцени и повече от 35 актьора. „Пътешествие до луната“ (1902), най- известното му произведение, е иновативно е редица отношения, а и му донася международно признание.

През 2012 г. а Мартин Скорсезе отдава почит на магьорсника на киното във филма „Изобретението на Хюго“.

Няма коментари:

Публикуване на коментар